16.5.2014-V4-Slovensko

Tretia jednorazovka premiérového ročníka V4 odštartovala v Bratislave a v jej okolí bol pripravený okruh, ktorý finišoval pod hradom Devín. Slovenské preteky boli najkratšie zo všetkých štyroch a na relatívne rovinatej trati mohol pelotón absolvovať navrhnutú trasu vo veľmi rýchlom tempe.

 

Slováci na tretej jednorazovke V4 (16.5., Slovensko):

Dukla Trenčín Trek: Maroš Kováč, Patrik Tybor, Matej Jurčo, Martin Mahďar, Erik Baška, Ľuboš Malovec

epic janom greenway: Ján Chalupčík, Juraj Kováčik, Robert Málik, Juraj Lajcha, Milan Holomek, Martin Dubeň

CK Banská Bystrica: Bátora Lukáš, Tomáš Harag, Roman Zrelica, Martin Fraňo, Miroslav Debnár, Ivan Viglavský

Region Bratislava (výber klubov): Matej Vyšňa, Ondrej Glajza, Johann Schwabik, Imrich Krestianko, Daniel Klučik, Renzo Zanelli Kamil Juhaniak

PŠK REPROGAS: Marián Stančík, Tomáš Azaltovič, Marek Micholec, Jaroslav Chalás, Martin Wachs, Michal Predajňa

PROefekt team: Juraj Karas, Filip Lašut, Matej Fačkovec, Erik Vicen, Helmut Posh Amplatz-BMC: Marek Čanecký

 

Ceremoniálny úvod odštartoval pri Kempinski Hotel a pelotón sa potom voľným tempom ulicami Bratislavy presunul do Devínskej Novej Vsi, odkiaľ už pretekári naostro vyrazili smerom na Stupavu. Podobne ako v predchádzajúcich dňoch, aj dnes sa cyklisti museli pripraviť na veľmi silný vietor, ktorý mohol pretekárom narobiť oveľa väčšie problémy ako samotný profil pretekov, v ktorom vyčnieval dvojnásobný prejazd cez Pezinskú Babu. Meteorológovia navyše hlásili aj dažďové zrážky, ktoré by ešte viac skomplikovali situáciu.

 

Naša krajina mala na tomto podujatí zastúpených šesť tímov a v každom z nich sa predstavil rovnaký počet pretekárov, jedine PROefekt mal iba piatich borcov. Okrem klasických zoskupení organizátori vytvorili pre dnešné preteky aj výber slovenských jazdcov z iných klubov, ktorý dostal názov Region Bratislava. V rakúskom celku Amplatz-BMC sa zas predstavil Marek Čanecký. Už v neutrálnej zóne cyklisti jazdili veľmi rýchlo, okolo 40 km/h, takže počas dnešného veterného dňa sa začala bitka o predné pozície ešte v neutrálnej časti.

 

Prvé kilometre boli teda poznačené vysokým tempom, ale napriek tomu sa niektorí jazdci pokúšali odísť z pelotónu, ten však s podobnými ambíciami nemal žiadne zľutovanie. Na kruhovom objazde mal menší pád jazdec z maďarského tímu Utensilnord. Ani po ojazdených dvadsiatich kilometroch sa nepodarilo nikomu z hlavnej skupiny odskočiť do úniku, ale vzhľadom na vysoké tempo sa konali pohyby opačným smerom. Na méte 22 kilometrov zostala vpredu približne 50-členná skupina. Ostatní borci sa v nej nedokázali udržať a za pelotónom sa tak pohybovala väčšia časť štartového poľa.

 

Medzi nimi sa nachádzali aj niektorí slovenskí cyklisti z tímov CK Banská Bystrica, Reprogaz a PROefekt. Títo jazdci mali pred sebou určite náročnú úlohu, ak sa chceli vrátiť späť do pelotónu, pretože okrem vetra sa na trati objavili aj dažďové kvapky a pretekalo sa v chladnom počasí, teplomer ukazoval desať stupňov Celzia.

 

V týchto kľúčových momentoch musel meniť bicykel favorit dnešného dojazdu a víťaz prvej jednorazovky v Poľsku Erik Baška, ktorý sa tým pádom takisto ocitol za hlavnou skupinou. V nej mali z domácich zoskupení najväčšie zastúpenie jeho spolujazdci z Dukly Trenčín Trek. Spomedzi nich sa v prvej skupine pohybovali Kováč, Jurčo, Mahďar, Tybor. Epic janom tu zastupovali Kováčik a Holomek, ďalšími našimi pretekármi v prvej skupine, v ktorej sa nachádzalo už iba 35 jazdcov, boli Vyšňa, Glajza a Chalás. Za vedúcou partiou zaostávala ďalšia 40-členná skupina s minútovým odstupom. Smoliar Baška sa stále pohyboval vzadu. Prvú hodinu pretekov absolvovali pretekári priemernou rýchlosťou 43 km/h, čo bolo v protivetre úctyhodným výkonom.

 

Po päťdesiatich kilometroch sa však obidve skupiny spojili a na čele sa tak usadilo 70 cyklistov. Následne sa situácia upokojila, tempo sa spomalilo, pokusy o únik neboli žiadne. Potešiteľnou správou pre nás bolo, že sa v nej objavil aj Erik Baška, ktorý však musel jazdiť na rezerve, ale mechanici mu za jazdy opravovali jeho vlastný bicykel. Čelnú skupinu posilnili aj borci z epic janom Malík a Lajcha, ktorí sa pôvodne nachádzali v tej druhej skupine pred ich nedávnym spojením. Svoje miesto tu našiel aj Juraj Karas.

 

Potom sa začalo stúpať na Pezinskú Babu. Podľa predpokladov na tomto stúpaní začali z hlavnej skupiny odpadať jednotliví pretekári, z našich to boli Kováč, Malík, Lajcha. Na vrchole sa pokúšali útočiť Juraj Kováčik a náš externý redaktor Matej Vyšňa, ale ani jednému pretekárovi sa nepodarilo vytvoriť si relevantný odstup. Po tomto stúpaní zostala na čele podujatia 50-členná skupina, slovenskí jazdci sa držali vpredu stále v silnom zložení, jedine spomínaná trojica stratila s ňou kontakt.

 

Z tejto skupiny sa však dokázala v zjazde odpútať pätica jazdcov, medzi ktorými nechýbal ani Vyšňa, ale po klesnutí na rovinaté úseky bol ich malý odstup zlikvidovaný. Ale pokusy o ataky pokračovali ďalej. Výborný výkon podával Jaroslav Chalás, ktorý ako člen amatérskeho športového tímu PŠK Reprogas bol stále medzi najsilnejšími cyklistami.

 

Úspešný atak sa podarilo zrealizovať trojici Andi Bajc (Amplatz-BMC), Mariusz Witecki (Mexller Team) a Tomasz Mickiewicz (Acivejet Team), pričom medzitým mal pád jeho kolega Emanuel Piaskowy. Rýchlostný priemer prvých dvoch hodín bol 42 km/h, na trati momentálne nepršalo, ale silný vietor robil stále pretekárom spoločnosť. Spomínaná trojica však dlho vpredu neostala, už v Modre bola hlavná skupina opäť pokope.

 

Pred záverečnými kilometrami mal situáciu výborne rozohranú tím Bauknecht-Author, ktorý mal na čele všetkých svojich pretekárov, a tým pádom aj preberal kontrolu nad pelotónom. 40 kilometrov pred cieľom to skúšal atakom jeho člen Josef Hošek, ku ktorému sa pridal Adam Stachowiak (BDC Marcpol). Dvojica si vypracovala 45-sekundový náskok.

 

Na druhom prejazde cez Pezinskú Babu hlásili problémy Jaroslav Chalás a Juraj Karas, ale napriek tomu obidvaja dnes podali výborné výkony. Karas sa ale nevzdával a v zjazde sa vrátil do vedúcej skupiny, ktorá mala 40 jazdcov. Medzi nimi sa nachádzal aj Erik Baška, ktorý už mal opravený svoj bicykel, ale nechcel ho meniť, pretože pri momentálnom vysokom tempe by riskoval, že sa do vedúcej skupiny už nevráti.

 

25 kilometrov pred cieľom sa vytvoril nový únik, do ktorého sa dostali Patrik Tybor, Jan Tratnik, Martin Hunal, Emanuel Piaskowy, Pawel Bernas, Adam Stachowiak a Rok Korošec, ktorí mali pred ostatnými náskok 20 sekúnd. Vo veľkej rýchlosti sme potom v pelotóne videli pád šiestich ľudí, do ktorého sa zaplietli aj Juraj Kováčik a Ondrej Glajza. Jeden z tejto skupiny narazil do spätného zrkadla odstaveného auta a stiahol na zem ostatných. Našťastie, nikomu sa nič vážne nestalo, všetci pokračovali v pretekoch, ale stratili kontakt s vedúcou skupinou. Postupne z nej odpadlo desať ľudí, medzi nimi aj Martin Mahďar.

Situácia sa na čele podujatia stále menila, videli sme množstvo atakov, ale vedúca skupina si s nimi zakaždým poradila. Jeden z posledných predviedol Pawel Bernas. Poľský cyklista išiel výborne a pred 35-člennou hlavnou skupinou mal náskok jednej minúty len osem kilometrov pred cieľom, pretože vynikajúco využil situáciu, že jazdil po vetre. Matej Jurčo ho chcel potom atakom dobehnúť, ale neúspešne. To isté sa pokúšali spoločne urobiť aj Josef Hošek, Andi Bajc a Patrik Tybor.

 

Poľský pretekár Pawel Bernas nakoniec ovládol tretie cyklistické podujatie V4. 23-ročný jazdec včera nedokončil preteky, ale dnes sa mu podarilo sólovou jazdou v samom závere vyhrať toto podujatie. Na druhom mieste dorazil Patrik Tybor, tretí dorazil Andi Bajc. Okrem Tybora sa z našich pretekárov udržali vpredu do konca aj Milan Holomek, ktorému patrila jedenásta priečka, Erik Baška, Matej Jurčo a Matej Vyšňa.

 

Prví traja cyklisti dorazili do cieľa jeden za druhým, za nimi sa odohrala bitka väčšej skupiny o štvrté miesto, avšak pri technickom dojazde s dvomi ostrými zákrutami sa niektorí jazdci ocitli na zemi. Práve tento pád zabránil Matejovi Višňovi a Renzovi Zanellimu bojovať o vyššie priečky, pretože dovtedy boli veľmi dobre umiestnení, a aj keď sa nestali súčasťou tohto pádu, nemohli pokračovať v nasadenom tempe.

 

Dukla Trenčín Trek bola po dnešnom výkone veľmi spokojná so svojimi jazdcami, druhý muž dnešného podujatia Patrik Tybor je dokonca najlepším pretekárom po troch odjazdených pretekoch. Aj keď sa toto podujatie skladá zo štyroch jednorazových pretekov, zajtra vo Vyšehrade bude vyhlásený aj neoficiálny víťaz týchto dní, ktorý sa určí na základe najlepších umiestnení vo všetkých pretekoch a ktorý bude odmenený aj pekným finančným bonusom. A práve Patrik Tybor to má zo všetkých cyklistov najlepšie rozohrané, preto v zajtrajšom dojazde, ktorý je do mierneho kopca, bude Dukla v závere jazdiť na neho, aby získal tento cenný triumf.

 

 

Patrik Tybor (Dukla Trenčín Trek): "Dnes to nebolo najlepšie počasie, už tretí deň nám prší, ale podmienky mal každý rovnaké. Vyzerá to tak, že nám to sedí. Aj keď sa začalo skoro ráno, tempo bolo svižné a stále sa jazdilo. Na týchto pretekoch som sa dostal do formy, každý deň sa mi jazdilo dobre. Najskôr som bol celý deň v úniku, včera som skončil piaty, dnes druhý, takže som spokojný. Dnešný výsledok je najlepším v tejto sezóne. Konkurencia je tu taká, ako na každých pretekoch, so silnými tímami z okolitých krajín."

Najblizšie preteky