5.6.2014-Okolo Slovenska-4.etapa

Predposledný deň mal definitívne rozhodnúť o víťazovi vrchárskej súťaže, štyri horské prémie poskytovali dostatočný priestor na zmenu poradia. Posledná tretina etapy však bola rovinatá, takže po vzore včerajšku sme mohli znovu vidieť hromadný dojazd.

 

4. etapa Okolo Slovenska 2014 (UCI Europe Tour 2.2, Slovensko)

6.6. piatok zvlnená etapa zvlnená cieľ etapy na rovine Handlová > Levice 181,2 km víťaz: Stelle

uvod-k-pretekomstartova-listina ETAPY: ikona-1ikona-2ikona-3ikona-5

 

Náročnosť etáp na Okolo Slovenska postupne klesala, najťažším bodom tej štvrtej bol výjazd do Banskej Štiavnice. Pre najrýchlejších pretekárov v štartovom poli tak svitala šanca, že ak prekonajú bez ujmy kopcovité pasáže, v závere sa môžu dostať do finišu a nemusia sa tak šetriť len na zajtrajší dojazd v Bratislave.

 

Na štart sa postavilo 111 cyklistov, ktorí si museli dať okamžite pozor na prvú horskú prémiu. Takmer hneď po štarte za ňou vystrelilo šesť pretekárov, ktorým sa podarilo dostať sa pred pelotón. V tomto úniku sa predstavil Patrik Tybor a spolu s ním tam boli Spokes (Etixx-Ihned), Santoro (Meridiana), Kirpsza (BDC Marcpol), plus Doležel (Etixx-Ihned) a Hošek (Bauknecht-Author). Na vrchole bol najrýchlejší Antonio Santoro, ktorý do dnešnej etapy nastúpil s jasným cieľom obhájiť vrchársky dres. Za ním brali body Kirpsza a Patrik Tybor. Vedúca šestica sa chcela pred pelotónom udržať za každú cenu, po tomto stúpaní mala 30-sekundový náskok, ale Žiar nad Hronom bol posledným miestom ich úniku.

 

Na trati bolo veľmi horúco, okolo 30 stupňov, dopredu sa potom prepracovali Michele Scartezzini (Astana) a Jan Tratnik (Amplatz-BMC), ktorých náskok sa vyšplhal na 2:30. Slovinský pretekár síce strácal na vedúceho muža

29°C klasifikácie 75 sekúnd, ale do cieľa zostávala ešte predlhá cesta. Títo dvaja na čele pretekov výborne spolupracovali, za čo si vyslúžili odmenu v podobe navýšenia odstupu o ďalšiu minútu. Priemerná rýchlosť prvej hodiny bola 42 km/h. Pred Štiavnicou sme videli viacero defektov, najviac boli postihnuté obidva české tímy a Gourmetfein.

 

Scartezzini vyhral druhú vrchársku prémiu, Tratnik prešiel hneď za ním. Pelotón ju absolvoval v kompletnom zložení, jediným pretekárom, ktorý nestíhal, bol najstarší jazdec podujatia, 47-ročný Holanďan Lex Nederlof (CCC Cycling). Potom cyklisti zostávali na zvlnenom teréne, na jednom nehodnotenom kopci začali odpadať prví jazdci, medzi nimi boli aj Tomáš Harag, Robert Málik a Ján Chalupčík. V tých chvíľach bolo tempo v pelotóne veľmi vysoké a na tomto stúpaní sa mu podarilo dobehnúť vedúcu dvojicu. Lenže hlavný balík sa čoskoro rozdelil na dve časti, medzi ktorými bol rozdiel jedna minúta. V tej druhej zostalo štyridsať ľudí takmer so všetkými Slovákmi.

 

Z hlavnej skupiny sa podarilo odpútať Janovi Hirtovi (Etixx-Ihned) a Primovi Rogličovi (Adria Mobil), ktorí najskôr jazdili s časovou výhodou 25 sekúnd. Druhá väčšia skupina stále strácala na hlavný balík jednu minútu a spomínaná trojica Slovákov bola ešte za ňou, ale nie ďaleko. Zo Slovákov zostali v prvej 50-člennej partii iba Kováč, Tybor, Jurčo a Čanecký.

 

Tieto ťažké momenty sa však po pol hodine skončili a hlavná skupina bola znovu pohromade. Za ňou však stále zaostávali jednotlivci. Harag, Málik, Chalupčík sa chvíľami dotiahli a opäť porúčali dozadu. Takto bojovali takmer celú druhú polovicu dňa. Pohybovali sa však v kolóne mechanických vozidiel, takže stále žila šanca, že sa im definitívne podarí vrátiť do pelotónu. Medzitým si vedúca dvojica vypracovala náskok dvoch minút. A po chvíli sme skutočne videli v pelotóne všetkých slovenských jazdcov.

 

Na predposlednej vrchárskej prémii z kompletného pelotónu znovu odpadol iba Lex Nederlof, únik s výhodou 2:35. Najviac bodov na nej získal Roglič, z pelotónu ukoristil jeden bodík Peyskens (Lotto-Belisol). Na záverečnom stúpaní sa znovu delil hlavný balík, vzadu zostalo približne dvadsať jazdcov, vrátane niektorých Slovákov, ktorí strácali 15 sekúnd. Náskok vedúcej dvojice tu klesol na 50 sekúnd. Obidvaja však nemali šancu pohybovať sa pred pelotónom na vetre, preto ho radšej počkali. Potom ale začal terezín rozdeľovať hlavný balík. Silný bočný vietor menil pomery v pelotóne, každú chvíľu sa niekto odpojil a spojil.

 

Žiadne výrazné delenie sme ale nakoniec nevideli, prvým prejazdom cez cieľovú čiaru v Leviciach prešiel hlavný balík kompletný, aj keď natiahnutý. Práve tu dostal defekt smoliar Robert Málik. Šprintérsku prémiu vyhral poľský jazdec Pawel Bernas (BDC Marcpol). Posledné kilometre v okolí cieľového mesta sprevádzali ataky jednotlivých jazdcov, ale ani nikomu sa nepodarilo odskočiť si dopredu. Druhú rýchlostnú prémiu vyhral Sjoerd van Ginneken (Metec). V pelotóne bol späť aj Robert Málik.

 

Nakoniec si malý odstup pred pelotónom vybojoval Piotr Kirpsza (BDC Marcpol), ktorý mal výhodu tridsať sekúnd. Táto jeho osobná aktivita však bola potlačená, päť kilometrov pred cieľom bol balík kompletný, opäť ho nevystrašil ani nepríjemný vietor. Pretekári si potom už nenechali ujsť hromadný dojazd, v ktorom skončil Erik Baška na treťom mieste, a pre Duklu vybojoval druhé pódium v rade. Víťazom sa stal Cristian delle Stelle (MG Kvis-Wilier). Všetky desy zostávajú po dnešnej etape nezmenené.

 

 

Erik Baška (Dukla Trenčín Trek): "Celé tri dni som sa trápil, mám nádchu. Posledných šesťdesiat kilometrov bolo rovinatých, z toho som vlastne vyťažil, lebo som si mohol oddýchnuť po kopcoch. Vedel som, že v závere sa pôjde na mňa a chalani mi veľmi pomohli. Nakoniec z toho bolo tretie miesto, škoda, že som neskončil vyššie, bolo to veľmi tesné, ale som spokojný. Na konci pre mňa ťahal kompletne celý tím, sme radi, že to takto dopadlo. V samotnom špurte som bol zavretý medzi obidvomi pretekármi, nemohol som vyštartovať skôr, ale potom sa mi sprava uvoľnila cesta a chýbalo mi len veľmi málo, aby som skončil vyššie."

 

Najblizšie preteky